BARN GÖR INTE SOM VI SÄGER..

Nu blir det snart middag. Och idag får det bli rester från jobbet, linsgryta med en massa grönsaker i.
Kockerskan på jobbet är så glad för att jag är så matglad och verkligen äter allt och hon vet att jag älskar grytor med en massa gojjs i. Så hon brukar skicka hem lite mat med mig ibland. Skönt att slippa behöva laga mat på en fredag!


Det är en sån sak jag funderat på vad gäller barn och mat, eftersom de flesta vid det här laget vet att jag tycker det ämnet är ganska intressant.

Vid mitt bord på förskolan, där äter barnen det mesta och de smakar ALLTID på all mat. Vi har vant oss vid det och inget tycker att det är konstigt eller ens ifrågasätter det, det är så vi gör bara. Sen om de inte tycker om det de smakar på, så är det självklart helt okej. De lämnar det de inte gillar och äter det andra. Man kan inte tycka om allt..men då har de i alla fall smakat. Har man inte smakat så kan man inte veta.

Vid ett annat bord så kanske det sitter någon vuxen som oftast har med sig sin egen mat till jobbet, som ibland kan vara något helt annat än det barnen vid bordet har fått till lunch. Det här uppmärksammar barnen..självklart.
Vi det bordet är barnen petiga med maten, de lämnar kvar medans vi rensar skålarna. Är det slumpen eller påverkas barnen så pass mycket av det de ser att vi vuxna gör?

Oftast är det så att så fort barnet ser någon mat de inte känner igen så är det äcklig mat som de absolut inte tycker om, men så fort de smakar så är det inte alls så äckligt som de från början trodde. Nu låter jag kanske som värsta surtanten som tvingar i barnen mat de inte gillar, men det är jag inte. Men vi vuxna måste vara förebilder och förhålla oss positivt till mat. En fras som passar in här och som också är väldigt sant. Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör.

Många föräldrar i dag ger sina barn allldeles för mycket skit (rent ut sagt) att äta. Från barn som kommer till förskolan med en varsin pinnglass i handen och berättar att det här är deras frukost tillsammans med ett glas cola, till barn som har med sig en bulle samt en påse full med kakor till utflykten i skogen då de andra barnen äter sin smörgås och några äppelklyftor. Det låter helt otroligt men det är sant. Då undrar jag varför? Varför stoppa i sitt barn så mycket sånt skit.

Jag vet föräldrar som lockar sina barn att äta upp sin mat genom att säga att de får de en glass efteråt, och detta nästan VARJE dag.

Jag är en av dem som tycker att tex "fredagsglassen" på förskolan ska tas bort, vissa säger att det är helt fel..att man då tar bort "fredagsmyset" för barnen. Men när blev fredagsmys att få en pinne stoppad i handen som bara innehåller en massa konstgjorda konserveringsmedel och tillsatta ämnen. Varför inte ersätta glassen med något annat och få en mysig stund för barnen ändå. Vi jobbar mycket med hållbar utveckling på förskolan nu, och detta är väl en stor del i den hållbara utvecklingen..


Kommentarer
Postat av: MADDE

BRA skrivet! :)

Vet precis VEM du menar med matlådor som tas med. Haha! Men seriöst så är det ILLA. Såklart barnen tar efter, det är ju så dem lär sig ju..



Klockrent av Brittan i köket att kirra mat till dig sådär.. :) Go tant det där! Höhö.



Ska du göra något kul ihelgen?

Usch, känner igen mig i ditt ansikte, jag får också jättedålig hy när jag stressar och det är tyvärr det ENDA jag gör just nu i veckorna. Jag har faktiskt fått ont i bröstet den senaste dagen. Hm? Konstigt men förmodligen ingenting men.. ont gör det! Antar att det är stress. Varöfr stressar man egentligen för?



Hoppas du mår bra iallafall :)

2009-10-24 @ 00:02:31
URL: http://mproblem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0